ARCA propune o solutie pentru legiferarea calomniei ºi insultei
2 Feb 2007
0 Comentarii
Asociatia televiziunilor si radiourilor din Romania(ARCA) considera ca, odata cu publicarea motivatiei deciziei Curtii Constitutionale privind reintroducerea in codul penal a infractiunilor de calomnie si insulta, sunt intrunite elementele pentru o evaluare completa a situatiei create prin efectele limitative ale acestei decizii asupra libertatii de exprimare si a solutiilor care pot fi adoptate complementar pentru a repune libertatea de exprimare in termenii impusi de interesul public, se arata intr-un comunicat de presa al ARCA.
Astfel, circuitul de decizie, motivat constitutional, care a obligat Curtea constitutionala sa se pronunte, reintroducand delictele in cauza sub sanctiune penala, trebuie completat cu un act legislativ care sa restabileasca echilibrul si proportionalitatea intre aspectul protejarii demnitatii persoanei si libertatea de exprimare.
Decizia Curtii constitutionale poate parea intemeiata in fata multor medii de opinie, chiar daca prin aceasta decizie se instituie o limitare pe care, conform procedurilor sale de lucru, Curtea nu o mai poate aborda spre a o corecta.
Parlamentul poate insa sa faca oficiul de a restabili echilibrul legislativ necesar.
Daca motivatia Curtii poate fi bine intemeiata pe ideea ca prin eliminarea incriminarii penale a calomniei si insultei dispar mecanismele de protectie a onoarei si demnitatii persoanei, dat fiind ca in codul civil nu exista prevederi precise dedicate acestui aspect, solutia nu poate fi decat aceea de a introduce in codul civil astfel de prevederi si de a retrage din legea penala incriminarile in cauza.
Parlamentul are la dispozitie mecanismul legislativ pentru a restabili acest echilibru, fara a mai produce temerea ca instanta Curtii constitutionale va fi din nou motivata sa reactioneze.
Daca solutia legislativa ce ar putea fi adoptata de Parlament va elimina concomitent, atat elementele vizate de criticile privind limitarea libertatii de exprimare cat si elementele vizate de Curtea constitutionala sub aspectul lipsei de protectie a demnitatii persoanei in raport cu calomnia si insulta, atunci dispozitivul legislativ rezultat nu va mai contine riscuri de neconstitutionalitate.
Daca, asa cu s-a aratat in motivatia Curtii, demnitatea umana este o valoare suprema, trebuie sa observam ca aceasta demnitate se construieste in primul rand prin libertatea de exprimare, care este la randul ei consacrata de Constitutie ca una dintre valorile supreme. Aceasta in contextul in care comunicarea a devenit din ce in ce mai mult in societatea moderna instrumentul principal de manifestare a persoanei umane, inclusiv sub raportul activitatilor de cunoastere, munca si educatie.
Solutia “practica” este indicata de chiar Curtea Constitutionala, care a motivat ca “… nu poate retine existenta unei ocrotiri juridice reale prin posibilitatea recunoscuta de instantele judecatoresti persoanelor vatamate prin infractiunile mentionate, de a obtine daune morale in cadrul procesului civil, deoarece o asemenea forma de ocrotire juridica nu este reglementata explicit….” Solutia nu poate fi deci decat o reglementare explicita a sanctiunilor privind insulta si calomnia, dar nu in codul penal, ci in codul civil.
Credem ca o asemenea abordare poate elimina lipsa de solutie si tensiunile generate de atitudinea ce predomina acum in opinia publica, care a incriminat Curtea si care considera situatia fara iesire.
Ca urmare, ARCA solicita Parlamentului adoptarea unor proiecte legislative de amendare atat a codului penal, printr-o procedura noua de abrogare a articolelor care incrimineaza calomnia si insulta, cat si a codului civil, prin includerea unor prevederi exprese-corelate de incriminare a calomniei si insultei in sectiunile Codului Civil privind “raspunderea delictuala” si privind “respectul fiintei umane”
ARCA face aceasta propunere in contextul in care media audiovizuala, care este un vector important al valorilor libertatii de exprimare si al valorilor demnitatii umane, poate fi in cel mai grav mod expusa pericolului de limitare a libertatii de exprimare ce s-a creat in urma deciziei - chiar legitime, dar care nu ne inscrie in tendinta de evolutie la nivel european - a Curtii Constitutionale.